تمامی فعالیت های این سایت مطابق با قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران میباشد

ژل های زناشویی همه چیز درباره ی خودرو

عکس های نایس

مجله خبری Nices.IR

پنجشنبه 10 مرداد 1392

پوستری زیبا برای یافتن 3 کوهنورد ایرانی

نویسنده: نوید   طبقه بندی: عکس های اجتماعی، 

کافه سینما:  طی چند روز اخیر در دنیای مجازی و شبكه‌های اجتماعی، پوستری با عنوان جذاب و احساسیِ "هنوز امید هست" دست به دست می‌چرخید كه به اشتباه پوستر تبلیغاتی جدید نیكون به بهانه گم شدن سه كوهنورد ایرانی در بازگشت از فتح قله 8051 متری برادپیك تلقی شده بود و با توجه به شرایط احساسی فعلی جامعه نسبت به این اتفاق،‌ پوستر با استقبال گسترده‌ای مواجه شد.

تا آنجا كه در اولین مواجه بسیاری از بزرگان این عرصه، لایك‌های‌شان را نثار پوستر كردند و به تعریف و تمجدید از آن پرداختند و برخی پس از مدتی تامل، این ابراز علاقه را پس گرفتند. با این حال كمی توجه به پوستر كافی بود تا مشخص شود كه این پوستر یك پوستر رسمی و برای آگهیِ برندی مثل كانن یا نیكون نیست. 

مثلا فارغ از تكراری بودن ایده و پایان عمر USP برای face detector و كمپین‌های مربوط به آن، زیر اسامی كوهنوردان خط قرمزی كشیده شده بود كه در پوسترهای تبلیغاتی این اتفاق نمی‌افتد و اندازه و رنگ كادرهای face detector دقیقا همان رنگ و اندازه خطوط زیر اسامی بود در حالی كه این كادر ها بصورت كامل نیست و معمولا به رنگ سبز و با ضخامت كمتری هستند و با آنكه ظاهر پوستر بسیار شبیه كارهای اورجینال تبلیغاتی اینچنینی بود ولی اصلا عنوان برندی در پوستر ذكر نشده بود.

فارغ از این مسایل رفتار حرفه‌ای بازاریابی در هیچ شركتی در حد و اندازه‌های كانن یا نیكون به خود اجازه نمی‌دهد كه از شرایط احساسی جامعه‌ای، به نفع شرایط مادی خود بهره‌برداری كند و بخواهد در لفاف همدردی، كسب سود كند. دنیای بازاریابی حرفه‌ای امروز، دنیای اخلاق و صداقت است. در دنیای حرفه‌ای بازاریابی كه به مسایلی فراتر از وفاداری مشتریان فكر می‌كنند و دارند استراتژی‌های Brand love را پایه‌ریزی می‌كنند، قطعا وجود چنین اشتباهات فاحشی قابل باور نیست.

پوستر یافتن کوهنوردان ایرانی



 
اما نكته جالب دیگر این حمایت از پوستر،‌ مقوله جذاب شایعه است! شبكه‌های اجتماعی مجازی همانقدر كه آدم‌ها را به یكدیگر نزدیك كرده‌اند،‌ فضا را برای شایعه و استفاده و گاهی سواستفاده از احساسات مردم بازتر كرده‌اند و همچون گلوله‌ای برفی، كه در سراشیب تپه‌های برفی هرچه بیشتر پیش می‌رود، بزرگتر و بزرگتر می‌شود، عمل می‌كند. "ویرژیل" شاعر رومی سده اول پیش از میلاد، در مورد شایعه و سرعت انتقال آن می‌گوید: «ای شایعه، هیچ شیطان دیگری از تو سریعتر و تندتر نیست. تو با هر حركتی كه به جلو می‌روی و پیشرفت می‌كنی قدرت ویران‌كننده و تخریبی بیشتری به دست می‌آوری.» وی در جای دیگری می‌افزاید: «شایعه كه پیام‌آور اشتباه و تیزپاترین بلاها است در دل‌ها وحشت می‌افكند و با انتشار قدرت می‌گیرد».

و اینترنت، و ساده‌انگاری‌ما، بستر انتشار و قدرت بخشیدن به شایعه است. این که چقدر از این محبیوبیت بخاطر تصورات مردم از این است که شرکت‌هایی مثل کانن یا نیکون به گم شدن کوهنوردان ایرانی توجه کرده‌اند قطعا در این محبوبیت بی‌تاثیر نیوده ولی چنین توجهی با اهداف مادی قطعا اشتباهی است که این شرکت‌ها مرتکب نخواهند شد.

تمام این اتفاقات و حرف‌ها، بهانه‌ای شد تا طراح این پوستر ایرانی که با نیت خیرخواهانه طراحی شده را به كمك یكی از دوستان عزیزم -سپاس از او- پیدا كنم و در خصوص نحوه شكل‌گیری ایده این پوسترِ حالا محبوب با آرش اصغری گفتگو كنم.

آرش اصغری

(آرش اصغری)
آقای اصغری. ایده این پوستر از كجا اومد؟

اگر بخوام صادق باشم، این ایده به ذهنم رسید و اجراش کردم و بعدا متوجه شدم بسیار شبیه به ایده تبلیغات دوربینی بود که خیلی وقت پیش دیده بودمش. اما در اون شرایط حساسی که به وجود اومده بود و ممکن بود بتونیم با کوچکترین کمکی٬ باعث جلب توجه خبرگزاری‌هایی که خودشون رو به خواب‌زده‌ بودن بشیم. برای همین پس از به وجود اومدن ایده در ذهنم خیلی معطل نکردم و سریع دست به کار شدم. جون اون سه کوهنورد هموطن‌مان در خطر بود و نمی‌شد به استفاده‌های دیگری که از این تصاویر می‌شود کرد فکر کرد.

الان به چه كاری مشغول هستی؟

کار اصلی من طراحی اینترفیس هست ولی آدمی هستم که نمی‌تونم خودم رو محدود کنم و گاهی کارای شخصی انجام می‌دم، مثل همین پوستری که مشاهده کردین. در اون شرایطی که چند روز گذشته به وجود اومده بود٬ دیدم که هر کسی بسته به توان خودش داره تلاش می‌کنه که این خبر رو به گوش خبرگزاری‌ها برسونه٬ منم دیدم که وظیفه انسانی منه که از توانایی‌هایی که دارم در جهت کمک به دیگران استفاده کنم.

احتمالا می‌دونی تو فضای مجازی این پوستر داره به اسم پوستر جدید نیكون منتشر می‌شه. نظرت چیه؟

جالب اینه که از این قضیه اطلاع نداشتم واقعا. چون اگر هم بشه درست نیست، این دوربین Canon هست. به نظرم اصلا مهم نیست چه دوربینی در کار استفاده شده. حداقل برای من مهم نیست. چون مفهوم و موضوع کار این نیست. فکر می‌کنم نیکون بوده که این ایده رو اول استفاده کرده، ولی خب درباره صورت‌هایی بود که دیده می‌شدن، اینجا از دور یک کوه رو نشون دادم که دوربین تونسته سه نفر رو شناسایی کنه. شاید حسی که اون لحظه به وجود اومده بود اینه که گروهی که دارین به دنبال کوهنوردای ایرانی می‌گردین! چشمانتون رو بیشتر باز کنین٬ شاید هنوز زنده‌اند.

چرا اسم برندی رو نذاشتی روی پوستر؟


من هم مثل همه، دوستان و همکارانی دارم که قبل از انتشار هرچیزی یک بار باهاشون مشورت می‌کنم، یکی از همکارانِ قدیمیم، سالار کابلی؛ بهم گفت که لوگوی کنن رو بردارم چون اگر لوگو هم تو کار باشه، ۹۹ درصد تبلیغات می‌شه. قصد ما هم فقط کمک به کوه‌نوردان بود نه تبلیغات برای برند خاصی٬ اما ممکن بود که اگر لوگوی کانن می‌بود الان شما می‌گفتید که چرا لوگوی کانن رو بر نداشتید؟!

علت این كه كادرهای تشخیص چهره قرمزن چیه؟ در حالی كه معمولا رنگ این کادرها سبز است؟

راستش اگر به روان‌شناسی رنگ‌ها توجه کنید می‌بینید که رنگ سبز احساس آرامش رو در ذهن کاربران تداعی می‌کنه٬ اما شرایط اون لحظه آرامش نبود. بلکه جان چندین نفر بود که باید نشان می‌دادیم که در خطرند٬ حتی با ایجاد احساس خطر کوچکی با استفاده از قاب‌های قرمز رنگ.

فكر نمی‌كنی این که زیر اسامی خطی با همون رنگ تشخیص چهره كشیده شده كارو مصنوعی و آماتوور كرده؟

اطلاع ندارم شما نسخه اصلی پوستر رو دیدید یا نه، ولی تو نسخه اصلی همچین خطوطی رسم نشده. گرچه خودم چندین نسخه از پوستر خودم رو دیدم.

چرا یك دوربین كامپكت را انتخاب نكردی و اس ال ار انتخاب كردی؟ در حالیكه در چنین شرایط كوهستانی معمولا حمل دوربین كامپكت برای افرادی كه درآن منطقه هستند خیلی راحت‌تر است؟

به خاطر اینکه اس ال ار می‌شه روش لنز نصب کرد و فاصله‌های دور و سخت رو باهاش دید. کامپکت لنزش این قابلیت رو نداره. به تعبیر دیگه٬ می‌شه گفت که دوربین SLR برای عکس‌برداری‌های حرفه‌ای و دارای زوم بالا و .. استفاده می‌شه٬ باز هم می‌شه به اهمیت موضوع اشاره کرد و این که باید عمیق‌تر به جست و جو پرداخته بشه نه مثل دوربین کامپکت سطحی و از دور.

اگر مدیر یك برند مطرح دوربین بودی حاضر بودی این پوسترو برای آگهی تبلغاتی كار كنی و از طریق احساسات مردم بفروشی؟

من کاملا مخالف فروش جنسی به مردم از طریق تحریک احساساتشون هستم. و فکر می‌کنم اینکه سه کوهنورد ایرانی در خطر مرگ قرار داشتن رو برای فروش دوربین استفاده کنم کار بسیار کثیفیه. این کار باعث می‌شه که حتی اگر کاربر دوربین شما رو هم خریداری کرد فرایی‌روز هروقت اون رو ببینه یاد منظره این پوستر بیوفته و به خاطر اون‌ها ناراحت بشه. مسلما مدیر یک برند بزرگ اصلا دوست نداره که کاربران محصولاتش رو با یه احساس بد و مرگ چندین نفر یاد کنند.

فكر می‌كنی اگر این آگهی واقعی بود مردم چقدر از این دوربین می‌خردیند؟

اگر این آگهی واقعی بود ... فکر می‌کنم این آگهی خیلی جلب توجه می‌کرد و بیشتر باعث می‌شد مردم حس بدی نسبت به من پیدا کنند. اگر کوهنوردانی وجود نداشتند؛ داستان کاملا متفاوت بود و خیلی مورد توجه واقع می‌شد و فکر می‌کنم باعث فروش بیشتر دوربین می‌شد. چون کاملا قدرت یک دوربین داره به رخ کشیده می‌شه٬ حتی اگر در دنیای واقعی چنین امری امکان‌پذیر نباشه.

حرف آخر...؟

حرف آخر اینکه، این استقبال برای من غیر منتظره بود. این حرف‌ها رو خیلی شنیدم که "فقط از فرصت سو استفاده کرده" و " خواسته با احساسات مردم خودش رو بالا ببره" من یک پسر ۱۹ ساله هستم که تو لاهیجان زندگی می‌کنم؛ نه تجربه کوهنوردی دارم نه تواناییش رو چون بیشتر سال‌های زندگیم پشت کامپیوتر سپری شده. خبری رو شنیدم که سه کوهنورد ایرانی گم شدن و هنوز امید هست برای بازگشت‌شون، باید از همه دوستانِ توییتر تشکر کنم چون اگر اونها نبودن این قضیه کاملا مسکوت می‌موند. 

توییت‌های زیادی می‌خوندم که می‌گفتن: شما جوگیر شدید و احساسی عمل می‌کنید، اینو باید بدونیم که ما همگی انسانیم؛ احساسات داریم و وقتی با مساله احساسی روبه رو می‌شیم احساسی عمل می‌کنیم و این اصلا یک مشکل نیست. هرکسی باید کاری رو می‌کرد که از توانش بر می‌اومد. منم با خودم فکر کردم و تنها کاری که از من بر می‌اومد طراحی همین پوستر بود. فکر می‌کنم حداقل تونستم کاری کنم که چند نفر بیشتر آگاه بشن.

چندین بار گفتند که باید نوشته‌های روی پوستر رو عوض کنی، ولی من هیچوقت همچین کاری نکردم چون بعد از مدت‌ها میانِ دوستانِ خودم وجودِ واقعی "امید" رو حس کردم. و با خودم گفتم این پوستر برای همیشه همینطوری می‌مونه تا "امید" مردم رو در یک بازه زمانی نمایندگی کنه. در آخر هم ممنونم از تمام دوستانی که تمام تلاش‌شون رو برای اطلاع‌رسانی انجام دادند و همینطور بسیار متاسفم که سه کوهنورد ایرانی رو از دست دادیم. امیدوارم همیشه در آرامش باشن.

نظرات() 
X بستن تبلیغات

طبقه بندی

نویسندگان

صفحات جانبی

نظرسنجی

    کدام واژه بهتر است ؟




با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید
  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic